هنر اصلی ترین و عمیق ترین وسیلة ارتباطی بین افراد و جوامع مختلف است که افکار، اندیشه ها و ارزش های فرهنگی، تاریخی و اعتقادی یک ملت را به نسل های آینده و خارج از مرزهای جغرافیایی منتقل می کند. آموزش و پرورش نیروهای متخصص و کاردان در زمینه های مختلف هنری برای پاسداری از ارزش های فرهنگ هر جامعه امری ضروری است. بدین لحاظ دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران با درک این ضرورت و با بهره گیری از همکاری استادان زبده به انجام این مهم همت گماشته است. مدرسة صنایع مستظرفه که به دست کمال الملک احداث شده بود مقدمة تأسیس هنرکدة دانشگاه تهران در سال 1319 ش. شد که از سال 1328 «دانشکدة هنرهای زیبا» نامیده شده است. دانشکده هنرهای زیبا در بدو تأسیس دارای رشته های معماری، نقاشی و مجسمه سازی بود. دانشکده هنرهای زیبا در سال 1383 از دانشکده به پردیس تغییر ساختار یافت و اکنون دارای سه دانشکده شهرسازی، دانشکده معماری، دانشکده هنرهای تجسمی می باشد. پردیس هنرهای زیبا در جهت توسعه و اعتلای هنر ایرانی و عرضه آن هم اینک در 13 رشته کارشناسی، 30 رشته کارشناسی ارشد و 9 رشته دکتری دانشجو می پذیرد.
Responsive Image

کتاب و مجلات

تعداد کتاب های فارسی 15105
تعداد کتاب های لاتین 20175
تعداد مجلات فارسی و لاتین 126
 

بیشتر بدانیم ....
Responsive Image

مراکز رایانه

دارای 2 مرکز رایانه تخصصی
مرکز GIS در ساختمان وصال با تعداد 20 رایانه
مرکز رایانه کتابخانه با تعداد 10 رایانه 
 

بیشتر بدانیم ....
Responsive Image

نشریات

دارای سه نشریه تخصصی در رشته های 
معماری و شهرسازی
هنرهای تجسمی
هنرهای نمایشی و موسیقی

بیشتر بدانیم ....
 

در سال 1317 ه.ش. مقرر شد که دانشکده ­ای به نام مهندسی معماری تحت ریاست ابوالحسن صدیقی و تحت نظارت وزارت « صنایع پیشه و هنر» تاسیس شود. در سال اول حدود 20 نفر دانشجو انتخاب شدند که اعلب از دانشکده ­های دیگر داوطلب شده بودند( بخصوص از دانشکده ­ی فنی). در آن زمان رشته ­ی معماری در ایران چندان شناخته شده نبود و در بازار کار هم از وجود بنّایان و معماران سنتی استفاده می­کردند.

ابوالحسن صدیقی که از فارغ ­التحصیلان مدرسه ­­ی « بوزار» فرانسه بود به ریاست دانشکده مهندسی معماری برگزیده شد. حسین طاهرزاده بهزاد که یک زمانی ریاست مدرسه ی صنایع ظریفه را بر عهده داشت، عملا ریاست دانشکده را عهده­ دار شد. در واقع تنها اسم صدیقی روی دانشکده بود و وی حتی یک بار هم بدانجا نیامد.

دانشکده در یکی از سالن­های موسسه­ ی صنایع ظریفه ( محل کنونی سازمان برنامه و بودجه ) روبروی مجلس شورای ملی افتتاح شد. استادان این دوره کسانی چون مهندس محسن فروغی، رولاند دوبرول، مهندس طاهرزاده بهزاد برادر حسین طاهرزاده بهزاد بودند که معماری تدریس می­کردند. دکتر بهرامی تاریخ هنر و غلامرضا شیخ از شاگردان کمالالملک نقاشی درس می­دادند. درس مجسمه ­سازی هم تحت نظر رفیع حالتی از شاگردان کمال­ الملک قرار داشت. وی بعدها در تاتر نیز به فعالیت پرداخت.در سال دوم 20 نفر دانشجوی دیگر بر تعداد دانشجویان دوره­ی اول افزوده شد و به علت تنگی جا، مکان دانشکده به مدرسه­ ی ایران و آلمان در انتهای خیابان سوم اسفند( سرگرد سخایی کنونی) منتقل شد و در آن اتاق­هایی را به دانشکده­ ی معماری اختصاص دادند.

ریاست دانشکده در این دوره به عهده ­ی غفاری که یکی از کارمندان عالی­ رتبه­ ی دولت بود و سابقه ­ی فعالیت­های دیپلماتیک و ... نیز داشت، سپرده شد. در آن زمان غفاری رئیس مدرسه­ ی ایران و آلمان بود که تحت نظارت وزارت «پیشه و هنر» قرار داشت. این مدرسه هم مهندس تربیت می­کرد و هم این­که تکنیسین دیپلمه می­پذیرفت و در رشته ­های آهنگری، نجاری، مکانیک و ... فعالیت داشت. در این دوره حسین طاهرزاده بهزاد صنایع ظریفه تدریس می­کرد. در پایان سال دوماین دانشکده منحل شد و به جای آن هنرکده­ ی معماری با سه رشته­ ی معماری، نقاشی و مجسمه ­سازی در مدرسه مروی افتتاح شد ( 1319 ه.ش.).

نکته­ ی گفتنی اینکه اسماعیل مرآت وزیر معارف وقت( 1318ه.ش.) برای تشکیل هنرکده­ از عده ­ای صاحب نظر دعوت به عمل آورد تا درباره ­ی تشکیل هنرکده مذاکراتی صورت گیرد. این افراد از معماران، نقاشان و مجسمه­ سازان و صاحب­ نظران نامی آن روزگار همچون آندره گدار فرانسوی، مهندس محسن فروغی، محمدعلی حیدریان( از شاگردان پیشین کمال­ الملک)، محسن مقدم، ابوالحسن صدیقی، رولاند دوبرول، ماکسیم سیرو، خانبابائیانی، خاچیک پابلویان، غلام­رضا عبادی، الکساندر موزر، اسداله قهرمان­پور و ...  بودند.

در این مذاکرات مقرر شد که آندره گدار فرانسوی ریاست افتخاری دانشکده را داشته باشد. چون ایشان ملیت ایرانی نداشتند از این­رو نمی­توانستند رئیس دانشکده باشند. از این جهت بود که مهندس محسن فروغی را به این سمت برگزیدند. برای تشکیل دانشکده یکصد هزار ریال اعتبار سالانه تعیین شد و مدرسه­ ی مروی( از بناهای دوره ­ی فتحعلی شاه) در اختیار دانشکده قرار گرفت. در آن زمان در مدرسه ­ی مروی که پشت مسجد سپهسالار قرار داشت، طلاب علوم دینی مشغول تحصیل بودند و طبیعتا انتخاب این مدرسه برای دانشکده ­ای چون هنرکده­ ی معماری چندان مناسب و مطلوب به­ نظر نمی­رسید. کما این­که وقایع بعدی این نکته را به اثبات رساند. چون چندی برنیامد بین طلاب دینی و دانشجویان هنرکده تقابل ایجاد شد و دامنه ­ی شکایت­ها بالا گرفت.این شکایت­ها و اعتراض­ها بدانجا کشید که محمدعلی فروغی- نخست­وزیر وقت- در جریان امر قرار گرفت ولی توضیحات و میانجیگری مهندس محسن فروغی- فرزند ایشان- ظاهرا مشکل را حل کرد.

بهر تقدیر هنرکده ­ی معماری به مدت دو سال در مدرسه­ ی مروی تشکیل شد. فکر تشکیل آن از وزارت معارف این بود که می­خواستند یک موسسه­ ی فرهنگی- هنری که همتای موسسات هنری فرنگ باشد، تاسیس کنند. از این رو، این هنرکده را با الگوبرداری از مدرسه ­ی عالی هنرهای زیبای پاریس ایجاد کردند. به­خصوص که در آن ایام دانشگاه تهران تازه شکل گرفته بود و از دانشکده ­ی هنر در آن خبری نبود. از این­رو چندی بعد هنرکده­ طبق تصویب ­نامه ­ای به دانشگاه تهران واگذار گردید.

طبق فصل دوم اساس­نامه هنرکده، مدت آموزشی آن به دو دوره تقسیم می­شد: دوره ­ی نخستین مشتمل بر آموزش­های نظری و دوره ­ی دوم آموزش عملی بود. مدت دوره نخستین دو سال و شامل آموزش­های لازم برای پرورش فکری- هنری و عملی معماران، نقاشان و حجّاران( مجسمه سازان) بود. در این دوره هنرجویان برای تحصیلات عالی معماری، نقاشی، حجاری آماده می­شدند. ارتقاء از این دوره به دوره­ ی دوم با گذارندن امتحان مربوطه انجام می­گرفت.

دوره ­ی دوم شامل تحصیلات عالی معماری، نقاشی و مجسمه ­سازی بود. مدت تحصیلات این دوره محدودیت نداشت ولی در هر حال کمتر از دو سال را در بر نمی­گرفت و بستگی تام به استعداد و کوشش هنرجویان داشت. در این دوره امتحان نهایی به ­عمل نمی ­آمد ولی هنرجویان باید به تدریج در مسابقه ­هایی شرکت می­جستند و امتیاز دریافت می­کردند. پس از آن­که هنرجویان طبق آئین ­نامه تحصیلات دوره ­های لازم را طی می­کردند و امتیاز کافی به ­دست می ­آوردند، می­توانستند تقاضای شرکت در پروژه­ نهایی نمایند و با موافقت شورای هنرکده به تهیه آن مشغول شوند. شورای عالی هنرکده سالی دو بار ( مهر و فروردین) برای قضاوت در طرح­های نهایی تشکیل می­شد. هنرجویانی که طرح آن­ها در شورا پذیرفته می­شد فارغ­ التحصیل هنرکده شناخته می­شدند و می­توانستند از عنوان مهندس معمار یا نقاش و یا مجسمه ­ساز استفاده کنند و به دریافت دانشنامه مربوطه نائل می­شدند. ارزش تحصیلات فارغ ­التحصیل ­های رشته ­ی معماری، کارشناسی ارشد و فارغ­ التحصیل­ های نقاشی و مجسمه ­سازی کارشناسی بود. اساس­نامه هنرکده طبق 10 ماده در یکصد و بیست و سومین جلسه ­ی شورای عالی دانشگاه و به ریاست دکتر علی ­اکبر سیاسی در مورخ سوم مهرماه 1322 ه.ش. تصویب و به موقع اجرا گذاشته شد.

آندره گدار برای تدریس در هنرکده عده ­ای از مهندسان معمار فرانسوی را که در شرکت « سنتاب» به طراحی و اجرای ساختمان­های دانشگاه تهران مشغول بودند، دعوت به ­کار کرد. این مهندسان عبارت بودند از ماکسیم سیرو، دوبرول، موزر( سوئیسی الاصل) و خاچیکپابلویان. مهندس محسن فروغی نیز در این شرکت کار می­کرد. او نیز با کمک اسماعیل مرآت شماری از استادان مدرسه « پیشه و هنر» را به تدریس دعوت کرد. افرادی چون ابوالحسن صدیقی، علی­محمد حیدریان، حسنعلی وزیری، غلامرضا عبادی، محسن مقدم دعوت شدند ولی حسنعلی وزیری این دعوت را نپذیرفت. اسداله قهرمان­پور برای امور اداری هنرکده برگزیده شد. برنامه ­ی دروس معماری را دوبرول و نقاشی و مجسمه ­سازی را صدیقی بر پایه­ ی برنامه ­ریزی آموزشی مدرسه ­ی هنرهای زیبای پاریس طرح­ریزی کردند. صدیقی در این برنامه ­ریزی ­ها با گدار اختلاف سلیقه پیدا کرد و خود را کنار کشید. ظاهرا مبنای اختلاف هم الگوبرداری یک جهته از مدرسه ­ی هنرهای زیبای پاریس بود که با طبع صدیقی چندان سازگار نبود؛ چون اعتقاد داشت در این برنامه­ ریزی­ ها باید از تجارب سایر ممالک اروپایی هم بهره گرفت. حیدریان و صدیقی از شاگردان مدرسه ­ی کمال ­الملک بودند و عبادی و مقدم هم از مدرسه ­ی هنرهای زیبای پاریس و مدرسه ­ی تاریخ هنر لوور پاریس فارغ­التحصیل شده بودند. معلم دیگر رشته­ ی نقاشی خانم مارتین آشوت امین­فر فارغ ­التحصیل مدرسه ­ی هنرهای تزئینی پاریس بود که همسر ایرانی داشت و طراحی تزئینی را تدریس می­کرد.

هنرکده پس از دو سال به ساختمان جدید دانشکده ­ی فنی دانشگاه تهران منتقل شد و زیرنظردانشگاه تهران قرار گرفت. در اینجا هنرکده فقط دارای دو اتاق بود که ظاهرا برای انجام آزمایشگاه الکتریسیته ساخته شده بود و بدون استفاده مانده بود. هنرکده مذکور به موجب قانون 29 فروردین 1328 و با تصویب مجلس شورای ملی با نام جدید دانشکده ی هنرهای زیبا در دانشگاه تهران به کار خود ادامه داد. فعالیت هنرکده در دانشکده­ ی فنی دو سال به طول انجامید تا این­که بنای دانشکده هنرهای زیبا با نظارت مهندس دوبرول و فروغی به اتمام رسید و دانشجویان به دانشکده ­ی فعلی نقل ­مکان کردند. در خلال این دوره یعنی تا تشکیل دانشکده ­ی هنرهای زیبا به طور مستقل، نخستین دانشجویان رشته­ های مختلف هنرهای زیبا نیز فارغ­ التحصیل شدند.

دانشکده ­ی هنرهای زیبا در دهه­ ی سی و چهل شمسی به سرعت رو به گسترش نهاد و رشته ­های جدیدی همراه با برنامه ­ریزی­ های وسیع آموزشی و پژوهشی تشکیل شد. این دانشکده در ادامه ­ی فعالیت­های علمی خود دارای شش گروه آموزشی گردید که رشته­ های مربوط به هر گروه به قرار زیر بوده است:

1- گروه معماری: دوره ­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

2- گروه هنرهای تجسمی: دوره­ های کارشناسی مجسمه ­سازی، نقاشی، عکاسی، ارتباط تصویری و دوره ­های کارشناسی ارشد ارتباط تصویری و پژوهش هنر و دکتری پژوهش هنر

3- گروه هنرهای نمایشی: دوره­ های کارشناسی کارگردانی، بازیگری، ادبیات نمایشی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و سینما

4- گروه موسیقی: دوره ­های کارشناسی موسیقی

5- گروه شهرسازی: دوره­ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

6- گروه طراحی صنعتی: دوره ­های کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی

در سال 1384 دانشکده­ ی هنرهای زیبا به پردیس هنرهای زیبا، مرکب از سه دانشکده ­ی هنرهای تجسمی، شهرسازی، معماری و یک پژوهشکده «فرهنگ و هنر»تبدیل گردید. پردیس هنرهای زیبا اکنون دارای 113عضو هیئت علمی در مرتبه­ های استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی است. دانش ­آموختگان بی­شمار پردیس در حال حاضر چهره­ های مشهور و برجسته ­ی کشور و در مواردی جهان هستند. این چهره ­ها برنده ­ی جوائز متعددی در جشنواره ­های هنری جهان به عنوان دانشجو، هیئت علمی یا دانش­ آموخته گردیده ­اند.

ریاست دانشکدگان

رئیس دانشکدگان

 
مرتبه علمی: دانشیار

 

 از دانشگاه: لندن

 

 رشته تحصیلی: معماری اسلامی

 

 ایمیل: mazaheri@ut.ac.ir


 

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی


مرتبه علمی: دانشیار

 

 از دانشگاه: تهران

 

 رشته تحصیلی: معماری 

 

 ایمیل: sarafadaei@ut.ac.ir


معاونت پژوهشی

معاون پژوهشی
 

مرتبه علمی: استاد

از دانشگاه: سیدنی- استرالیا 
                                                                                                                   

 رشته تحصیلی: شهرسازی
 
 ایمیل: mmazizi@ut.ac.ir

A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.

معاونت دانشجویی و فرهنگی

معاون دانشجویی و فرهنگی 


مرتبه علمی: مربی

از دانشگاه: هنر 
                                                                                                                  
 رشته تحصیلی: عکاسی
 
 ایمیل: zeinalzad@ut.ac.ir

A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.

معاونت اداری و مالی

معاون اداری و مالی
 

مرتبه علمی: استادیار

از دانشگاه: هنر فولک وانگ                                                                                                                   


 رشته تحصیلی: طراحی صنعتی
 
 ایمیل: me.fateminia@ut.ac.ir

A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.

دانشکده معماری

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

مهندسی معماری

مهندسی معماری

انرژی معماری

مدیریت پروژه و ساخت

مهندسی معماری منظر

معماری داخلی
 

 فناروی معماری-دیجیتال

فناوری معماری- بیونیک
 

مرمت - میراث معماری

مرمت- میراث شهری

مطالعات معماری ایران 

معماری

 

مدیریت پروژ و ساخت

 

فناوری معماری

 

مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی

 

معماری منظر

دانشکده شهرسازی

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

مهندسی شهرسازی

طراحی شهرسازی

برنامه ریزی شهری 

برنامه ریزی منطقه ای

مدیریت شهری

شهرسازی

دانشکده هنرهای تجسمی

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

نقاشی

 

مجسمه سازی

 

عکاسی

 

ارتباط تصویری

نقاشی

 

نقاشی ایرانی

 

ارتباط تصویری

تصویرسازی

عکاسی

انیمیشن

پژوهش هنر

تاریخ هنر جهان اسلام

پژوهش هنر


تاریخ تطبیقی هنر جهان 

اسلام

 

هنرهای تجسمی

گروه طراحی صنعتی

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

گروه موسیقی

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

نوازندگی موسیقی ایرانی

نوازندگی موسیقی جهانی

نوازندگی موسیقی ایرانی

نوازندگی موسیقی جهانی

آهنگسازی

اتنوموزیکولوژی (موسیقی شناسی)
 

-

گروه هنرهای نمایشی

 کارشناسی

 کارشناسی ارشد

دکتری

نمایش عروسکی

ادبیات نمایشی

بازیگری

طراحی صحنه 
 

سینما

کارگردانی نمایش

نمایش عروسکی

ادبیات نمایشی

 

تئاتر

شماره تلفن واحدها

 


برای دسترسی به راهنمای تلفن واحدها به صورت مجزا اینجا کلیک کنید. 









 

حوزه ریاست دانشکدگان هنرهای زیبا

صغری ارض‌پیما
رئیس دفتر رئیس 

 marzpeyma@ut.ac.ir

سعید صادقی
روابط عمومی

 sadeghis@ut.ac.ir

فاطمه سادات عسکری
روابط بین الملل
سیدعبدالحمید هاشمی
دفتر سمعی و بصری

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدگان هنرهای زیبا

لیدا تندرست
معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی

lidatandorost@ut.ac.ir

عباس بهشتی
دبیرخانه هیات علمی

abbasbeheshti@ut.ac.ir

رزیتا رجبلو
دبیرخانه هیات علمی