هدف سلسله رویدادهای دیزاینس مواجهه‌ی عملی و تجربی ذهن خلاق دیزاینر با مفاهیم بیزینس از طریق کارگاه‌های مختلف است. اولین کارگاه با عنوان چالش ۳۰۰ در روز ۱۶ و ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد که با استقبال قابل توجه اساتید و دانشجویان روبرو شد.

برگزاری اولین رویداد « دیزاینس » توسط گروه طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبا

08 01 2025 06:58

کد خبر : 42152047

تعداد بازدید : 205

روزهای ۱۶و۱۷ دی ماه، دانشکدگان هنرهای زیبا برگزار کننده‌ی سلسله رویدادهای «دیزاینس» با هدف ایجاد ارتباط میان رشته‌ی دیزاین و بیزینس بوده است.

یکی از نیازهای مهم دانشجویان خلاق رشته‌ی دیزاین آشنایی با ذهن کارآفرینانه و توانمندی ایجاد استارت‌آپ‌های نوآورانه در بازار ایران است. طراح صنعتی امروزِ ایران جایگاه مهمی در ارتقای تجربه‌ی کاربری مطلوب و بومی در محصولات و خدمات دارد. اما به دلیل آشنایی محدود دانشجویان دیزاین با مباحث کسب و کار، توانمدی این نیروی کارآمد کشور به خوبی شناخته نشده است.

هدف سلسله رویدادهای دیزاینس مواجهه‌ی عملی و تجربی ذهن خلاق دیزاینر با مفاهیم بیزینس از طریق کارگاه‌های مختلف است. اولین کارگاه  با عنوان چالش ۳۰۰ در روز ۱۶ و ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد که با استقبال قابل توجه اساتید و دانشجویان روبرو شد.

فرزانه افتخاری و مهران فاطمی‌نیا دبیران علمی این رویداد نگاه بسیار مثبتی به این رویداد داشته و آن را تجربه ای موفق برای دانشجویان طراحی صنعتی ارزیابی کردند. محمد سلیمیان دبیر اجرایی این رویداد، تلاش ،انگیزه ، و رقابت تنگاتنگ گروه ها را بسیار ارزشمند ارزیابی کردند.

فرزانه افتخاری بیان داشت که دانشجویان در این چالش موفق شدند با به کارگیری استراتژی‌های مختلف در تبلیغات ، فروش و کار تیمی از مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به سود بیش از ۷ میلیون تومان دست یابند. این نکته قابل توجه است که دانشجویان در این چالش به شکل عملی و واقعی با مفاهیمی چون «ریسک پذیری»، «مدیریت منابع»، «خلاقیت» آشنا شدند. چالش ۳۰۰ برگرفته از چالش «۵ دلار» در دانشگاه استنفورد بوده با این تفاوت که چالش ۳۰۰ در دو روز به جای یک روز برگزار شد که در نوع خود نتایج بسیار جالبی داشت. به عنوان مثال دانشجویان موفق شدند که پروسه ی سفارش‌گیری، در ریسک قرار دادن بخشی از درآمد روز اول برای روز دوم، مشاهده رقبا در روز دوم و گاها کپی‌برداری ایده‌ها ، پایدار ماندن یا عدم پایداری یک ایده در دو روز متفاوت را تجربه کنند. ملموس بودن و تجربه‌ی مستقیم دانشجویان با این مفاهیم از اهداف اصلی چالش ۳۰۰ بوده است.

امید است سلسله رویدادهای آینده‌ی دیزاینس بتواند مانند چالش ۳۰۰ دانشجویان دیزاین را با مفاهیم کسب و کار  آشنا نماید.